Tuesday, March 3, 2009

Panas Baran

3rd Mac 2009...jam dalam kul 0100...kejadian tak diingini berlaku pada diri aku....hampeh, haram, siot and semua la ayat-ayat kesat keluar dlm mind aku...mana idaknye, aku ngan kawan-kawan aku kena tahan ngan ‘pak saudara’...dah la baru balik dari lepak minum-minum kat kedai mamak...on the way nak balik kena tahan lak. Mula aku cam takut gak, yea la kan orang dah buat salah tak penahnye berani sangat...setakat pretend yang diorang berani tu poyo aje...so ‘pak saudara’ tu mintak la driving license kat member aku nie...yang member aku lak, kuar la dia nye i/c...pastu tak cam ‘pak saudara’ tanya dia lak...”bang lesen”...member aku cakap lak...”lesen takde...nie jer ada!” (dalam tone marah)...’pak saudara’ balas “masuk dari mana ni?” member aku lak jawab “dari parking, kat 7elevan tadi!” (masih dalam tone marah) cakap punye cakap...’pak saudara’ apa lagi suruh dia parking. So paham-paham la kalau dah suruh parking, apa lagi kan...pegi la member aku slow talk ngan pak saudara...dah selesai slow talk..member aku masuk dalam keta ngan muka cam ayam kena kukus hidup-hidup...start enjin keta blah...mula-mula hempas pintu, dalam masa sama dia buat tindakan yang tak masuk akal...ada ker patut dia hon sekuat hati and tunjuk jari jemari pada ‘pak saudara’ tu...pergh terasa lak yang aku nie cam cetak ilmu sama dengan jer ngan sape-sape yang bertindak camtu....dalam hati aku saje yang tau...

Setelah berlaku kejadian camtu aku dapat rasekan yang orang nie suke sangat tunjuk diri tu hebat...sedang kan dia tak sedar ada orang lagi hebat dari dia. Ok misalan lah korang ada buat kesalahan jalan raya atau apa-apa saje la kan...asal la kan, bila pas kena ‘surat cinta’ nak bertindak camne yang member aku buat tu...tak cam hampeh lak kan...bantai pak saudara kejar and tangkap ko sebab kurang ajar ngan diorang...tak lagi panjang cite...tol x? Ngan ‘surat cinta’ yang kena bayar tak seberape...tambah lak ngan sikap kurang ajar...tak berbaloi bagi aku...so kite nie kalau dah salah tu mengaku jer salah...tak payah nak panjang-panjang kan cite lak...takde maknanye...’pak saudara’ ada la kuasa besar dalam Negara...so dia ada hak nak buat apa saje...lagi pun bila dia tak jalan kan tugas ada...jer suara sumbang cakap diorang nie tak jalan kan tugas...bila diorang jalan kan tugas kena korang balik...pandai la pulak korang marah kan dia...so nie apa cer...lain la kalau-kalau korang anak datok ker...or ada nama ker..leh la korang nak kurang ajar ker...because orang yang camtu ada duit and tambah-tambah yang ada nama...susah pak saudara tu nak kuar kan surat cinta...

So...buat apa nak buat tindakan camtu...takde maknanye...baik korang hentikan sikap panas baran tak kena tempat nie...buat sakit kepala jer bila camtu...so sama-sama kite beringat sesame kite...pikir sebelum bertindak...to be continue...

....aman tanpa ada sikap perkauman....

1 comment:

  1. panas baran tiada berguna..sape de tu pong? ape ke bengappp

    ReplyDelete