Saturday, April 25, 2009

Kaum Hawa

Kaum hawa kaum hawa...kebanyakan kaum hawa nie mudah terjebak dengan setiap perkara yang negative di sekeliling dia. Aku tak nafi kan gak bagi kaum aku sendiri (adam)...tapi bagi aku la kan aku berpendapat kaum hawa paling banyak hadapi maslah nie. Bagi kaum adam lak perkara yang kaum-kaum hawa buat tu membuat mereka rase BEST lak kadang-kadang tu..dan kadang-kadang gak buat mereka menyampah pun ada gak. Isu yang aku cube nak ketengahkan sebenarnye tentang permakaian kaum hawa nie...ada yang bertudung tpi pakai lengan pendek..dah la pendek pastu ketat lak tu.hmmm asal jadi camtu ek...pelik-pelik...di sini aku nak tekan kan pada yang bertudung, sebab apa aku katakana ialah nape mereka yang bertudung mesti camtu...kalau mereka yang bertudung aku takpe la jugak. Memang diorang berdosa sebab tak pakai tudung dan seksi lak tu...tapi sekurang-kurangnye dia tak hipokrit pada diri diorang...tapi bagi kaum hawa yang pakai tudung nie...nape nak dedahkan aurat pada orang...adakah bertudung tu sekadar trend masa kini ker? Sebab tu kena pakai tudung?

So benda nie penah aku buat kajian...tapi bukan aku lah kan tapi kawan aku la kan. Masa tu member aku nie balik ker kampong halaman dia...so dia nie jenis yang suke bertanya sama la dengan aku..so satu ari dia kat umah dia, dia tengok adik perempuan dia nak keluar...so dalam masa sama dia bertanya pada adik dia “pergh...ko kuar pakai tudung tapi lengan pendek...ha bagus la 2, serupa ko kuar tak pakai tudung jerk kan..” pastu adik dia cakap la “ala...asal lak” pastu member aku tanya lagi “ko dah lam camni...pastu bertudung...aku nak tau la...asal ko pakai tudung” pastu adik dia cakap “ha ala...aku pakai pun sebab TREND...asal ko nak menyibuk...ko bukan tau pun TREND pun”...pergh...dengan apa yang berlaku tu...aku macam tertanya-tanya dalam diri aku...adakah kaum hawa yang diluar sana menganggap tudung nie sebagai trend masa kini dan bukan lagi sebagai menutup aurat...hmmm persoalan yang sentiasa berlegar-legar di kepala aku. Nape la kan manusia nie mudah terpengaruh ngan trend masa kini...kalau la diorang berpikir cam situasi member aku tu mau cepat kiamat. Bagi aku la kan..pada yang bertudung cube la pakai yang sopan sikit cam baju kurung ker tak pun kalau panas sekali pun pakai baju kurung..cube pakai t shirt tapi biar la lengan panjang...at least la kan...tapi seelok-eloknye la kan..pakai la pakaian yang tol-tol menutup aurat. Supaya takde la orang mengata kite kan...bagi yang telinga dah kebal ngan kutukan-kutukan nie..biar kan mereka...sebab mereka dah biasa...dan bagi golongan-golongan yang tak berape kebal nie...bawak-bawak beringat la ek...

Selain dari pada tu..golongan-golongan yang telinga kebal nie pelik gak, yela korang bayangkan ek...ada sesetengah tu kalau bentuk badan dia lawa xpela gak kalau nak pakai baju cam balut nangka tu. Tapi ada gak yang tak sedar diri pakai baju camtu tapi badan....adui sendiri mau pikir la...aku bukan kutuk ker apa..just try to think that your body tak berapa lawa lagi mau pakai camtu. Memang confident level dia tinggi tapi beringat-ingat la...orang yang pandang dia...mesti mengata. Cube la pakai baju yang tol-tol sesuai ngan diri tu. Kadang aku pelik gak badan camtu tapi masih nak pakai skirt gak...adui kalau paha tu berkilat licin xpela gak...nie siap bertompok-tompok lemak lak tu...apa ke hal nye tu...hmmm tak tau la apa aku nak katakan pada diorang. Bagi aku...aku just nak bagitau pada korang jer..tapi hak untuk berpakaian tu hak korang...tol x?

So disini aku nak tekan kan lah, beringat la sebelum korang berpakaian...bagi yang bertudung tu bawak-bawak ambik tau sikit ngan apa yang aku nak ketengahkan nie. Bagi yang tak bertudung tu aku cume boleh cakap beringat-ingat lah...sebab korang semua dah tau yang baik dan buruknye...so sama-sama lah kite berpikir ek...

6 comments:

  1. perghhhh
    dlm diam memblog kn diri la plak
    kih3x..

    ReplyDelete
  2. wahh....aku sokong 100% pendapat ko 2..
    perempuan zaman skarang mostly mcm tu.. aku pon tak paham knape la pmpn jenis yg ko terangkn kt atas tu xphm...aku rase korg tu blm dapat seru lg kot..hehehe...

    ;p

    ReplyDelete
  3. umm.bende ni mmg sensitif sket sbab melibatkan budak2 pompuan.diorangkan sensitif...so aku rase kat kolej kite bole buat sumthing, kite bukak lagu minah tudung zaman sekarang ramai ccat otak..bodo~ kuatkuat!! cane? bernas x? kasi diorang yg bodo tu terase kawkaw punye, mesti dah xde nak pakai baju yg x senohong.

    ReplyDelete
  4. so plih la calon isteri yg menutup aurat..hehe

    ReplyDelete
  5. amboi....
    aku wakil dr kaum hawa
    weh sian hawa tsedak kat umah....huhuu
    walaupn aku kaum hawa dan isu ini ade la sekaum ngn aku
    hurmmm
    tp
    aku gak sokong 100.1%
    betul sgt
    gedik lak tu
    bile nk bangkit isu gedik

    ReplyDelete
  6. weh gara2 ang post ceriTA hawa,..hawa nangis2 kat umah sambil mengulingkan dirinya d tilam yg hempuk,,depan tv yg aku slalu sekodenG dr baLIk tiraI tingkat 19 uh,,hahahahhahahah

    ngeh3

    ReplyDelete