Saturday, April 25, 2009

Berfikir setiap Masa

Setelah sekian lama aku x mengarang...cam terlupe lak dengan blog gua. So pas sekian lama tak mengarang rase cam ganjal jer...hahaha but anyway straight forward to the topic...so sekarang nie aku nak cite pasal orang kite...klu korang tau la kan, kebanyakan orang-orang kite kat Malaysia mau pun luar Negara kurang suke berfikir mendalam tentang apa yang berlaku mau pun apa yang dia sedang lakukan. Contohnye cam bila berlaku hujan lebat dan rebut petir...kalau orang-orang kite sesetengahnye akan pikir...”ohhh kena tutup tv beb...kang kena sambar dik petir” pergh...apa benda tu, mana dia tau akan kena sambar petir. Sedangkan aku slalu jer tengok tv masa rebut petir..relax ajer takde apa-apa pun berlaku...hampeh tol ek. Tapi aku tak salahkan sesape yang buat cam tu...because diorang berhak buat apa diorang nak..tapi lebih elok diorang berfikir sebelum buat benda tu. Ambik tau sikit camne orang katakan tv kena sambar dik petir...sedangkan kite semua tau yang setiap bangunan yang kite duduk ada kondakter petir di atasnye....it mean setiap kali petir menyambar..benda yang dia akan kena adalah benda tu..kalau takde benda tu slalunye benda yang tinggi dan bercas saje dia akan sambar. If kite berada dalam bangunan...masa kan kite leh kena sambar dengan petirkan..kadang-kadang aku ada gak pikir apa yang diorang cakap ada betul dan ada gak yang salah, sebab tu aku tak salahkan sape-sape pun dalam hal nie. Cume disini aku nak tekankan pada semua orang supaya sentiasa berfikir dalam segala perkara yang dilakukan atau pun perkara yang sudah berlaku...kadang-kadang aku nak gak semua orang sentiasa berpikir...bukan senang nak berfikir dalam sekelip mata...sebab orang nie tak berape minat nak ambk tau tentang semua benda. Cam situasi aku, aku tak berape minat ngan politik...tapi aku masih tau apa yang berlaku dalam politik dan kadang-kadang aku ada gak yang tak sokong ngan apa yang berlaku dalam dunia politik nie.

Contoh lagi ok...aku ada sorang kawan nie dia seorang yang cool la...kadang-kadang...but still ada part-part yang dia cam hampeh. So penah la satu hari aku ngan member aku lepak ngan dia kat kedai mamak..lepak tak ingat lama bukan main kan dari 3am sampai la ker subuh...tiba-tiba perot rase cam lapor jer...so apa lagi aku order la air kosong ngan nasi lemak...nasi lemak sampai dulu sebelum...air masih lum sampai-sampai lagi. Siap dah habis makan air tak sampai...pastu aku panggil la mamak tu mintak dia air kosong, so bila sampai jer air tu member aku cakap “apa...ingat saya tak mampu bayar ker 30sen...tu pun mau hantar lambat”...pergh....terkedu sat aku masa tu. Asal lak ngan mankok ayun nie...aku nye air tu...bukan air dia nak sampai marah-marah lak dia ngan mamak tu. Dah la mamak tu member aku gak...buat malu aku jer seh. Aku takde la nak marah mamak tu...sebab kadang-kadang aku pikir la mungkin diorang ngah busy so terlupe tentang order aku tu. Lagi pun kite kena la pikir kan, bila kite berape ditepat dia...apa perasaan kite bila kena maki camtu. Tentu korang pun bengang gak kan...so jangan la buat perangai camtu. So kepada semua orang la kan, setiap apa yang kita nak buat kena la pikir dulu sebelum buat benda tu. Aku pun sama dengan jer ngan korang tapi kadang aku mudah sedar...elok kite sedar daripada kite tak sedar ngan apa yang kite dah lakukan....BERFIKIR 3 atau 4 kali sebelum buat sesuatu benda tu.

1 comment:

  1. um..yap dats rite, always choose your words before pronouncing them.. macam sebelum makan bace bismillah la..sumebende ade tertib dan adabb...betui butui betui

    ReplyDelete