Monday, March 2, 2009

Tabiat Orang

Tabiat...semua orang ada tabiat masing-masing...semua orang tau apa itu tabiat...tapi tak ramai orang yang sedar, setiap apa yang diorang buat tu tak masuk akal. Sebelum nie aku tak sedar aku pun ada gak buat benda-benda cam tu...tapi pas aku kenal pasti benda nie tak masuk akal aku mula elak kan sikit dari melakukannye...so aku nak cite sikit la pasal tabiat orang nie...

First aku nak cite pasal tabiat orang laki la kan...setiap kali nampak pempuan tak habis-habis nak kenyit mata la...buat bnyi sumbang la...and kadang-kadang mata tu tak henti usha dari bawah hingga ke atas...kadang-kadang aku pelik gak asal diorang suke sangat buat cam tu, cam takde keja jer...tapi setengah pempuan suke bila laki buat cam tu...tapi ada gak yang tak suke...hampeh. 1 hari aku buat la research pasal nie...apa yang aku dapat tiada respond...pergh tak cam hampeh lak buat benda tu kan...malu pun ada..tu yang buat aku tak paham tu ngan sesetengah laki nie, takde perasan malu ker bila buat cam tu...diorang tak pikir ker, yang kadang ada gak pempuan menyampah ngan tindakan diorang nie. Tapi kalau ada yang masih buat...ingat-ingat la sebelum bertindak..

Second lak pasal member aku la kan...aku sedar bila member aku buat benda nie la kan. Korang penah tak tepuk seat motor...tambah-tambah bila cuaca panas, seat tu panas lu orang tepuk-tepuk seat tu....konon-konon la kawan aku cakap leh sejuk kan la sit yang panas tu. Aku pelik gak kan sit yang ngah panas kuku nie leh sejuk sebab korang tepuk-tepuk dia....leh ker sejuk kan dengan tepukan tahap god korang tu...tu la dia yang bertambah tak masuk akal bagi aku tu...kalau la cara tepukan tu betul-betul leh sejuk kan benda...setiap kali lu orang makan dah tak payah tiup-tiup lagi...korang tepuk jer ngan sudu korang biar dia sejuk...’xde keja cari keja’nie la orang slalu cakap...

Third lak...korang slalu dengarkan bila jem jer bermula la pertandingan hon sape paling kuat...cam takde keja kan...ada yang hon sebab orang kat depan slow...ada yang hon sebab ada orang yang mencelah-celah...tol tak? Kalau korang tak caya cube korang lalu kawasan jem tu...mesti ada jer bunyi. Yang lagi tak boleh bla...bila sebijik keja hon...ramai la pulak sambut menyambut bunyi hon orang tu...macam mana tak aku cakap dah cam pertandingan...hampeh seh. Diorang tak pikir ker..bila diorang buat cam tu...telah menyebabkan pencemaran bunyi...? Nie la sikap manusia yang tak boleh dibendung...sikap di mana jalan raya adalah hak diorang.

Mungkin apa yang aku cite nie ada dalam diri setiap orang...tapi tak ramai yang sedar dengan tindakan diorang nie...so kalau korang slalu buat benda-benda cam nie...bawak-bawak la bertaubat...tak lama pun takpe, janji kurangkan ia berlaku...ok aku stop setakat nie jer dulu, lagi pun banyak lagi yang aku nak share ngan lu orang...so sama-sama la kite elakakan diri daripada bertindak sedemikian...to be continue....

....peace no racism.....

2 comments:

  1. yo pong. teruskan menulis.
    menulis cara tebaik utk meluah perasaan.
    lagi cantik kalau ade ilmu2 utk dikongsi ye..

    ReplyDelete
  2. yay peace no racism! =)

    ni sememangnya blog yg seronok dibaca.

    ReplyDelete